Sprawne fizycznie dzieci mają więcej komórek nerwowych w rejonach mózgu odpowiedzialnych za procesy związane z przetwarzaniem i przyswajaniem informacji, dlatego mogą osiągać lepsze wyniki w nauce – zawiadamia czasopismo „Neuroimage”
Naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie (Hiszpania) wykazali, że sprawność fizyczna, a zwłaszcza wydolność tlenowa i zdolności motoryczne, korelują u dzieci w wieku szkolnym z większą objętością istoty szarej (skupiska ciał komórek nerwowych) w okolicach mózgu regulujących funkcje wykonawcze (złożone mechanizmy obejmujące planowanie i organizowanie działań) oraz procesy związane z uczeniem się, kontrolą ruchu, przetwarzaniem informacji wzrokowych, językowych i umiejętnością czytania.
Zdaniem badaczy, którzy testowali uczniów z nadwagą lub otyłością, sprawne fizycznie dzieci, czyli te odznaczające się większą zręcznością i wydolnością oddechową (ale niekoniecznie większą masą mięśniową), dzięki rozbudowanej strukturze niektórych rejonów mózgu, osiągają lepsze wyniki w nauce, niż ich mniej wysportowani rówieśnicy.
Ze względu na to, że sprawność fizyczna jest czynnikiem, który można regulować poprzez aktywność ruchową, specjaliści uważają, iż zachęcanie dzieci do ćwiczeń poprawiających wydolność tlenową i zdolności motoryczne, może skutkować poprawą ich funkcjonowania w szkole.
O szczegółach badania można przeczytać na stronie Science Direct.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce