Więcej owoców – mniej nowotworów

autor: • 26 lutego 2016 • Najnowsze, ZdrowieKomentarze: (0)

O tym, że owoce i warzywa są zdrowe wiadomo już od bardzo dawna. Podobnie jest z sokami i produktami mlecznymi. Mogą się one także przydać w przeciwdziałaniu nowotworom

Naukowcy badają, na ile spożycie wspomnianych produktów faktycznie może działać profilaktycznie w przypadku chorób nowotworowych. Główna autorka badań, prof. Lidia Wądołowska twierdzi, że tego rodzaju dieta nawet o 60% zmniejsza ryzyko raka piersi u kobiet lub raka płuc u mężczyzn.

Naukowcy pytali uczestników badań, jak często spożywają 21 wyselekcjonowanych rodzajów żywności. Za prozdrowotny sposób żywienia uznali oni częste sięganie po produkty mleczne (twarogi, fermentowane napoje mleczne, sery i mleko) oraz owoce, warzywa i soki (owocowe, owocowo-warzywne oraz warzywne).

Zaobserwowano, że rak piersi u kobiet lub rak płuc u mężczyzn występował zaledwie u 26% badanych, którzy spożywali najwięcej więcej warzyw, owoców, soków oraz produktów mlecznych. Prawie dwa razy więcej tych nowotworów (47%) stwierdzono u osób, które z kolei rzadko spożywały tego rodzaju produkty. Wszystko za sprawą antyoksydantów, które pozytywnie wpływają na proces reprodukcji zdrowych komórek.

Korzystny dla zdrowia efekt zależał właściwie od wszystkich produktów, które były składowymi prozdrowotnego wzoru żywienia. Jednak każdy z nich mógł uczestniczyć w innym mechanizmie zmniejszającym ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Jednym z nich jest korzysta rola antyoksydantów znajdujących się w warzywach i owocach, jak i sokach z owoców i warzyw.

Skąd jeszcze bierze się ta walka z nowotworami? Dzieje się tak dzięki błonnikowi. Przez niego cukry, które dostają się do organizmy wraz ze wspomnianymi produktami wolniej podnoszą poziom glukozy we krwi. Pozwala to uchronić organizm przed ogólnoustrojowymi zaburzeniami metabolizmu glukozy i przewlekłym stanem zapalnym, a ten to właśnie rzutuje na wystąpienie choroby nowotworowej.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *