Czy jesteś od czegoś uzależniony? Nawet jeżeli teraz przecząco kręcisz głową to być może po zastanowieniu przyznasz, że nie możesz uwolnić się od papierosów, Internetu, zakupów czy innych nawyków. Nawet jeżeli tak jest to nie musisz się czuć w tym odosobniony. Oto krótki przewodnik po uzależnieniach Polaków
Badania przeprowadzone w połowie ubiegłego roku pokazują, że co trzeci mieszkaniec naszego kraju, który ukończył 15. rok życia grał w ciągu ostatnich 12 miesięcy w gry za pieniądze. Od grania do uzależnienia jest jednak pewien dystans. Wyniki analizy wskazują, że symptomy zagrożenia uzależnieniem od hazardu występują u 5,3% ogółu Polaków w wieku 15+, a 0,7% osób w tej grupie wiekowej zdradza pewne symptomy problemu z hazardem. Wśród grających w gry na pieniądze realny problem z hazardem może mieć 2,2% graczy. Trzeba też przyznać, że na to uzależnienie bardziej narażeni są mężczyźni niż kobiety.
Kolejnym zagrożeniem jest Internet. Blisko 70% Polaków, przynajmniej od czasu do czasu, korzysta z Internetu. Wyniki wskazują, że problem z uzależnieniem od Internetu dotyczyć może 0,08% badanej populacji, co stanowi 0,12% korzystających z sieci. Pewne symptomy zagrożenia uzależnieniem zdradza natomiast 1,2% ogółu badanych, co stanowi 1,8% korzystających z Internetu. Najbardziej zagrożeni są niepełnoletni, a im ludzie są starsi, tym ryzyko uzależnienia spada.
Przyszedł czas na uzależnionych od pracy, a więc takich, którzy mają pewne zaburzenia zachowania względem wypełniania obowiązków. Definicja ta pozwala odnieść problem nie tylko do osób, które są zatrudnione na etacie, ale każdego, kto mierzy się z jakimiś zadaniami. Wynik testu wskazuje, że obecnie dla blisko jednej piątej Polaków (19,1%) mających 15 lat i więcej uzależnienie od pracy stanowi rzeczywisty problem, a w przypadku ponad jednej trzeciej ankietowanych (36,2%) istnieje zagrożenie wystąpieniem takiego problemu. Nie da się ukryć, że problem dotyczy szczególnie osób w średnim wieku.
Czy chodzisz na zakupy? Oczywiście! Ale żeby tak od razu być od nich uzależnionym? Kupowanie dotyczy każdego, jednak dla 4,1% respondentów wydaje się być prawdziwym problemem. Do tylu Polaków powyżej 15 roku życia może się bowiem odnosić zakupoholizm. Badania potwierdzają też stereotypy. Problem dotyczy 6,2% kobiet i jedynie 1,8% mężczyzn.
Źródło: CBOS