Żylaki to dziedziczny problem

autor: • 6 września 2019 • Najnowsze, UrodaKomentarze: (0)

Po rodzicach, dziadkach czy pradziadkach można odziedziczyć zwiększoną podatność na występowanie żylaków. Jednak dzięki odpowiedniej profilaktyce, nawet osoby z genetycznie uwarunkowanymi predyspozycjami mogą istotnie zmniejszyć ryzyko pojawienia się tej dolegliwości lub opóźnić jej rozwój.

Jeśli geny, które odziedziczyliśmy po przodkach, powodują, że mamy słabe i podatne na rozciąganie żyły, a także zbyt małą liczbę prawidłowo działających zastawek żylnych, oznacza to, że jesteśmy szczególnie narażeni na wystąpienie żylaków.

Co to są żylaki

Zgrubiałe, nierówne, czasem poskręcane i przebarwione fragmenty żył (widoczne gołym okiem), zwykle występujące na nogach. Nie są jedynie defektem kosmetycznym – świadczą o poważnej chorobie, jaką jest niewydolność żylna, która rozwija się wskutek nadciśnienia żylnego, z powodu m.in.:

  • uszkodzenia lub nieprawidłowego działania zastawek żylnych,
  • niedrożności bądź zwężenia żył,
  • ucisku na żyły.

Kiedy tworzą się żylaki, jednocześnie dochodzi do zastoju krwi oraz tzw. refluksu żylnego, czyli cofania się krwi, co z czasem może doprowadzić do groźnych powikłań. Dlatego żylaki i związane z nimi procesy chorobowe trzeba leczyć.

Jak zmniejszyć ryzyko żylaków

Jeśli nasi rodzice lub dziadkowie mieli żylaki, to znaczy, że my też znajdujemy się w grupie podwyższonego ryzyka. Dlatego, dmuchając na zimne, warto zawczasu zainteresować się profilaktyką żylaków. Poniżej przedstawimy sposoby, które pomagają zapobiegać ich rozwojowi. Należą do nich m.in.:

  • Częste odpoczywanie z uniesionymi nogami (dobrze byłoby robić tak codziennie, przez pół godziny)
  • Unikanie długotrwałego stania i „dreptania” w jednym miejscu
  • Unikanie zakładania nogi na nogę podczas siedzenia, a także siedzenia na stopie podkurczonej nogi
  • Unikanie długich i gorących kąpieli, a także intensywnego opalania się
  • Unikanie chodzenia na wysokich obcasach
  • Noszenie specjalnych podkolanówek uciskowych, zwłaszcza jeśli wykonuje się pracę stojącą lub dźwiga ciężary
  • Regularna, rekreacyjna aktywność fizyczna, np. jazda na rowerze, pływanie czy maszerowanie
  • Zdrowe żywienie i dbanie o prawidłową masę ciała
  • Warto też nie palić i nie pić alkoholu.

Źródło: Zdrowie.PAP.pl

 

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *