Za długo patrzymy w ekrany

autor: • 20 listopada 2017 • Najnowsze, ZdrowieKomentarze: (0)

Spędzanie zbyt dużej ilości czasu przed monitorem komputera czy wyświetlaczem smartfona lub tabletu może przyczyniać się do zaostrzenia objawów depresji oraz nasilenia myśli samobójczych u nastolatków, zwłaszcza dziewczynek – informuje pismo „Clinical Psychological Science”

Wnioski pochodzą z analizy anonimowych kwestionariuszy wypełnionych przez ponad 500 tys. amerykańskich nastolatków, a także analizy danych dotyczących samobójstw. Informacje gromadzone były od 1991 roku.

Autorzy, naukowcy z San Diego State University, ustalili, że w latach 2010-2015 odsetek samobójstw wśród dziewczynek w wieku 13-18 lat zwiększył się o 65 proc., a odsetek dziewcząt myślących o samobójstwie lub podejmujących próby samobójcze – o 12 proc. Odsetek nastolatek, u których występowały silne objawy depresji zwiększył się o 58 proc.

Jak zauważa autorka analizy dr Jean Twenge, ma to związek z wydłużeniem czasu spędzanego przez dzieci przed komputerem, smartfonem lub tabletem. 48 proc. nastolatków korzystających z urządzeń elektronicznych przez ponad pięć godzin dziennie miało myśli lub próby samobójcze w porównaniu z 28 proc. nastolatków, którzy korzystali z tych urządzeń przez mniej niż godzinę dziennie. Spędzanie nadmiernej ilości czasu przed monitorem było także związane z występowaniem objawów depresji.

– To nasilenie problemów zdrowia psychicznego wśród nastolatków jest bardzo alarmujące. Choć nie możemy mieć pewności, że to właśnie powszechne korzystanie ze smartfonów jest przyczyną tych problemów, była to jednak największa zmiana, która dokonała się w życiach nastolatków w latach 2010-2015 – mówi dr Twenge, dodając, że wcześniejsze analizy wskazywały na zależność pomiędzy poświęcaniem dużej ilości czasu na media społecznościowe a zwiększeniem poczucia bycia nieszczęśliwym.

Ograniczenie czasu spędzanego z urządzeniami elektronicznymi do 1-2 godzin dziennie może pomóc zapobiec nasilaniu się objawów depresji. Rodzice powinni zwrócić uwagę na częstszy bezpośredni kontakt dziecka z innymi ludźmi, uprawianie sportu czy angażowanie się w prace domowe – podkreślają autorzy.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *