Praca online – coś dla Ciebie?

autor: • 4 czerwca 2023 • Lifestyle, NajnowszeKomentarze: (0)

Zakupy w sieci to już norma, online można również skonsultować swoją dietę, załatwić ważną umowę. Coraz więcej elementów naszego życia ląduje online, a wraz z nimi rośnie rynek pracy, którą można wykonywać właśnie przez Internet, czasami zupełnie zdalnie. Czy któryś z tych zawodów jest skrojony dla Ciebie?

E-handlowiec

Światowy handel przenosi się do Internetu. Z badania „Tech Trends 2017. The kinetic enterprise” firmy Deloitte wynika, że średni dzienny czas, jaki Polacy spędzają w Internecie to 4,4 godz. (na komputerach) oraz 1,3 godz. (na urządzeniach mobilnych). W 2016 roku aktywnych użytkowników stron social media było ok. 14 mln. Ten trend przenosi się na pozostawianie w internetowych sklepach realnie zarobionych pieniędzy. Z globalnych analiz wynika, że już 56 centów z każdego dolara wydawane jest właśnie w e-handlu.

Jednocześnie, jak wynika z raportu firmy doradczej, wiele firm wciąż ma problem ze skutecznym reagowaniem na zmiany, których oczekują klienci. Mowa o dostosowaniu sprzedaży do cyfrowego świata. Właśnie dlatego jednym z popularnych e-zawodów jest internetowy handlowiec. Kiedyś ten zawód wielu osobom kojarzył się z domowymi „firmami” (cudzysłów celowy!) wyprzedającymi co popadnie na serwisie aukcyjnym. Dziś krótka podróż po największym w naszym kraju portalu aukcyjnym dowodzi, że czasy domorosłych sprzedawców mamy za sobą. E-handel sprofesjonalizował się, nisze na rynku powypełniane i trudno się przebić. Trzeba mieć pomysł, który trafi do konkretnego odbiorcy.

Nawet „szafiarki” już nie są szafiarkami, mają za to internetowe showroomy. Nie muszą płacić za wynajem wielu pomieszczeń – wystarczy jedno nadające się do sesji zdjęciowych. Czasami nie korzystają też z żadnej platformy sprzedażowej, cały towar upłynniają dzięki facebookowi i smartfonowi. To tylko przykład, a jest ich bardzo wiele. E-handel w Polsce będzie się zmieniał dalej, nieustannie. Miejsca dla osób z pomysłem nie brakuje. Na własną rękę to niełatwy kawałek chleba – trzeba stworzyć odpowiedni front dla działalności w Internecie, ogarnąć komunikację z klientami, a do tego również wysyłki. Jednak z odpowiednim pomysłem i umiejętnościami sprawa szybko nabiera rozpędu.

Internetowy doradca turystyczny

Branża turystyczna jest specyficzna o tyle, że w salonie biura podróży nie mamy możliwości obejrzeć kupowanego produktu. Broszury, katalogi, albumy zdjęciowe – to jedynie namiastka, którą równie dobrze można sprzedać online. „Dzień dobry, jakiej wycieczki szukasz” – pyta więc doradca przy wyborze oferty na urlop. Coraz częściej robi to nie w rozmowie twarzą w twarz, ale na czacie. Doradca turystyczny może pracować w dowolnym miejscu w Polsce czy na świecie, zarówno dla biura podróży, jak i dla serwisu podróżniczego. To praca w stu procentach online. Co więc się liczy? Komunikatywność. Ważne, aby doradca potrafił idealnie podpowiedzieć kierunek wyjazdowy i dobrać ofertę skrojoną na naszą kieszeń.

E-dietetyk

Polacy masowo się odchudzają i coraz częściej nie robią tego na własną rękę. Jednocześnie cała branża „fit” rośnie jak na drożdżach. Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że 59 proc. osób spotkało się z dietetykiem osobiście, a 29 proc. wybrało konsultację online. Poza tym część osób przyznała, że korzystała zarówno z porad online, jak i z kontaktu bezpośredniego. Te liczby będą rosły, gdyż coraz większa liczba Polaków ma problemy z nadwagą. Jednocześnie trzeba pamiętać, że w tej branży każdy klient jest ważny, ponieważ jego polecenie i efekty diety będą rekomendacją dla kolejnych osób. Dziś branża jest wyjątkowo szeroka, ale tylko osoby kompetentne i o wysokiej reputacji mogą żądać od swoich klientów wysokich stawek za same konsultacje online.

Specjalista social media

Prześmiewcy mówią, że „ekspert od social media” to zlepek, który nie znaczy nic. Pewnie, są osoby, które budują dla siebie wizerunek eksperta, ale realnej wiedzy i ręki na pulsie zmian w mediach społecznościowych nie mają. Natomiast osoby czujące się doskonale w „socjalach” mają przed sobą świetne perspektywy. Dobrze skrojona komunikacja dla firm jest wartościowa nawet w postaci pracy całkowicie zdalnej.

Głównym zadaniem takiego specjalisty jest stworzenie odpowiedniego wizerunku marki na facebooku, instagramie czy Twitterze. Poza tym buduje on relację z konsumentami, która łączy elementy PR, marketingu i reklamy. Jednocześnie ważny jest autentyzm, gdyż internauci bardzo szybko wychwytują niespójne działania wizerunkowe firmy.

Pozycjoner stron internetowych

Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google to jedno z ważniejszych zadań, które stoi przed firmami oraz organizacjami. Zatrudniają więc specjalistów SEM i SEO, których zadaniem jest stworzenie jak najlepiej widocznej strony. Sowicie im płacą, ale też często pozwalają, aby praca była wykonywana zdalnie.

Grafik komputerowy

Od lat jeden z najpopularniejszych e-zawodów, który bardzo często wykonują freelancerzy. Jednocześnie graficy komputerowi są jedną z lepiej zarabiających grup zawodowych. Ze względu na fakt, że ich praca wymaga twórczego podejścia do zadań, pracują często w niestandardowych godzinach i zdalnie. Komunikacja z klientami nie jest w tym wypadku zadaniem wdzięcznym i często zdarza się, że kontakt mailowy lub telefoniczny prowadzi do nieporozumień. A jednak oddaje wykonawcy grafik przestrzeń wolną od kontaktu bezpośredniego z klientem, co też ma swoje znaczenie.

Media worker

Osoba pracująca w mediach, która z jednej strony wymyśli quiz, galerię, a z drugiej strony napisze krótką depeszę na stronę. Czasem media workerzy związani są z jedną redakcją, a czasem współpracują z kilkoma. Zapotrzebowanie na media workerów łączy się ze zmianami, jakie zachodzą w mediach. Praca w redakcjach coraz rzadziej zapewnia etat, to raczej praca zadaniowa. Nie mówimy już o dziennikarstwie, ale o zaopatrzeniu wydawców w „content” niewymagający pracy ani kwalifikacji dziennikarskich.

e-PR

W momencie, w którym tradycyjne konferencje zastępowane są on-line’owymi, spotkania – wymianą maili, a kontakt z klientem – spotkaniem w wirtualnej placówce, rośnie także zapotrzebowanie na e-PR-owców. To właśnie oni, obok webdesignerów, e-marketingowców czy programistów webowych, tworzą wirtualny byt firm.

Księgowy

Do niedawna tradycyjny zawód, który kojarzył się z tonami dokumentacji. Wraz z rozwojem programów komputerowych, które umożliwiają prowadzenie rachunkowości online oraz wzrostem popularności e-faktur, coraz łatwiej tę pracę wykonywać zdalnie.

Programista

Nawet w największych firmach i zarabiając krocie programiści mogą liczyć na komfort wykonywania przynajmniej części zadań z domu. Często, zwłaszcza działając niezależnie dla wielu klientów, mogą sobie pozwolić na pracę na własnych warunkach.

Jeszcze kilka lat temu, osoba pracująca z domu, przez internet, byłaby traktowana jak ktoś, kto raczej dorabia niż zarabia. Dziś praca wykonywana w wirtualnym świecie jest dobrze wynagradzana. Co więcej, wciąż rośnie na nią zapotrzebowanie.

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *