Co z tym cardio?

autor: • 14 sierpnia 2015 • Najnowsze, ZdrowieKomentarze: (0)

Trenujący często powtarzają: „Cardio musi być długie, gdy celem jest redukcja wagi, bo tłuszcz spala się dopiero po 20 minutach treningu.” Po pierwsze, zacznę od tego, że typowy trening aerobowy nie jest specjalnie dobrym narzędziem, gdy mowa o walce z tkanką tłuszczową, ma sporo „wad” i na wielu polach przegrywa z wysiłkami interwałowymi.

Ale wracając do meritum, na to, z jakich źródeł energii korzysta nasz organizm, ma wpływ bardzo wiele czynników, zaliczamy do nich m.in.: stan organizmu, rodzaj żywienia, rodzaj aktywności, ilość glikogenu w mięśniach i wiele, wiele innych.. Z pewnością nie można powiedzieć, że cardio „działa” dopiero po 20 minutach!

Dobrym przykładem jest choćby jedno z badań (jest ich wiele!), trwające aż 20 tygodni, w którym badanych podzielono na dwie grupy. Grupa pierwsza wykonywała trening cardio trwający od 20 do 40 minut, 5 razy w tygodniu.

Grupa druga wykonywała trening cardio z identyczną intensywnością, jednak w kilku sesjach trwających tylko 10 minut i rozłożonych w ciągu dnia.

Zgodnie z „teorią 20 minut”, grupa wykonująca jednorazowy, długi wysiłek, powinna zanotować lepsze rezultaty. Jednak po 20 tygodniach, okazało się, że to częste, krótkie wysiłki cardio dawały lepszy wynik, utrata tkanki tłuszczowej w tej drugiej grupie była średnio o 12 % wyższa.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1995 Dec;19(12):893-901.
Prescribing exercise in multiple short bouts versus one continuous bout: effects on adherence, cardiorespiratory fitness, and weight loss in overweight women.

Pin It

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *